Kluczem do sukcesu własnego biznesu jest nie tylko kreatywny i unikalny pomysł, który wyróżni nas na tle konkurencji. Równie istotne jest efektywne gospodarowanie środkami finansowymi, dzięki któremu nasza firma będzie mogła dynamicznie się rozwijać. Radzimy, w jaki sposób zarządzać finansami w przedsiębiorstwie, aby biznes jak najdłużej przynosił nam zysk.

Gospodarowanie pieniędzmi w firmie – jak robić to dobrze?

Początkujący przedsiębiorcy, aby pozyskać środki do prowadzenia własnej działalności, dosyć często decydują się na kredyt dla nowych firm, bądź innego rodzaju wsparcie finansowe, które ma napędzić rozwój ich biznesu. Jednak warto zaznaczyć, że samo zdobycie środków finansowych nie jest gwarancją sukcesu. Posiadanie odpowiednich zasobów pieniężnych jest niezwykle istotne, jednak nieumiejętność gospodarowania nimi, sprawi, że wyczerpią się o wiele szybciej, niż przewidywaliśmy. Oto 5 praktycznych porad, dzięki którym dowiesz się, w jaki sposób zarządzać firmowymi finansami.

1. Planuj wydatki

Jeśli prowadzisz własną działalność, twórz rzetelne zestawienia przewidywanych wydatków, które w konkretnym okresie, np. w ciągu jednego roku, poniesie Twoja firma oraz przychodów spodziewanych w tym czasie. Dzięki oszacowaniu rocznego budżetu i dokonaniu odpowiednich obliczeń, uzyskasz informacje o tym, ile środków pieniężnych będziesz potrzebował, by biznes funkcjonował prawidłowo. Bardzo istotne jest, by założenia zawarte w budżecie, w jak największym stopniu pokrywały się z rzeczywistością – weryfikuj go na bieżąco i w razie potrzeby wprowadzaj niezbędne poprawki.

2. Zabezpiecz finanse firmy

Aby nie utracić płynności finansowe zadbaj o właściwe zabezpieczenie swoich środków finansowych na wypadek, gdy klient nie ureguluje na czas należności. Możesz zrobić to, stosując m.in. ubezpieczenia należności, faktoring, czy też wymagając od kontrahenta przedpłaty.

3. Prowadź rzetelną dokumentację

Zadbaj o formalności i właściwie dokumentuj wszystkie zdarzenia gospodarcze. Każda czynność finansowa, która została przeprowadzona, za pomocą firmowych środków musi znaleźć odzwierciedlenie w odpowiedniej dokumentacji.  Mimo iż jest to dla wielu przedsiębiorców najmniej przyjemna część prowadzenia własnej działalności, nie można jej zaniedbywać – niech nie skusi Cię wizja obchodzenia koniecznych procedur. Dzięki rzetelnej dokumentacji możesz tylko zyskać.

4. Określ wysokość własnej pensji

Raz w miesiącu przelewaj na własne konto wynagrodzenie o stałej wysokości – najlepiej, by było zbliżone do pensji, którą dostawałbyś, pracując na etacie. Pozwoli Ci to oszacować, czy Twój biznes przynosi satysfakcjonujące zyski i będziesz mógł zweryfikować skuteczność dotychczas prowadzonych działań. Dzięki temu dowiesz się,  czy miesięczne przychody z tego tytułu są na tyle wysokie, że pozwalają na rozszerzenie własnej działalności lub niższe niż oczekiwałeś i tym samym, sygnalizują konieczność wprowadzenia zmian w obecnej strategii biznesowej.

5. Na początku postaw na oszczędzanie

Zaciągnąłeś już kredyt dla nowych firm i masz niezbędne środki finansowe na początek? Inwestuj rozsądnie, by nie zaburzyć płynności finansowej firmy. Staraj się nie generować niepotrzebnych  kosztów – zweryfikuj, co jest Ci naprawdę potrzebne na tym etapie prowadzenia własnej działalności. Na początku skup się na efektywnej sprzedaży usług oferowanych przez Twoją firmę. Wraz z nowymi klientami zaczną stopniowo zwiększać się jej przychody, które sprawią, że bardziej kosztowne inwestycje staną się mniej ryzykowne dla Twojego biznesu.