Gdy pozycja statyczna jaką jest siedzenie, staje się dominującą aktywnością naszego organizmu w ciągu dnia, na niektóre negatywne konsekwencje nie trzeba zwykle długo czekać. Bóle stawów, ból kręgosłupa a nawet zwyrodnienia w układzie mięśniowo-szkieletowym, to tylko kilka podpunktów z długiej listy zagrożeń pracy przy komputerze.

Zagrożenia pracy przy komputerze

 

Choć praca siedząca przy komputerze nie wymaga wkładu siłowego w wykonywane obowiązki, to jednak może stać się źródłem dolegliwości ze strony układu mięśniowo szkieletowego.

Praca przy komputerze powoduje m.in.:

  • „Statyczne obciążenie mięśni stabilizujących kręgosłup w pozycji siedzącej.
  • Statyczne obciążenie mięśni barków i rąk obsługujących klawiaturę.
  • Statyczne obciążenie mięśni karku utrzymujących głowę podczas obserwacji monitora, dokumentów i klawiatury.
  • Rotację miednicy ku tyłowi, odcinka lędźwiowego kręgosłupa ku przodowi, a tym samym spłycenie lordozy lędźwiowej, zwiększenie nacisku i zniekształcenie znajdujących się w niej dysków międzykręgowych”.

Co w efekcie może doprowadzić do dolegliwości bólowych, odczuwalnych jako:

  • ból kręgosłupa,
  • ból szyi i karku,
  • ból rąk,
  • ból barków.

Specjaliści alarmują, że jeśli pomimo występowania dolegliwości bólowych nie wyeliminujemy przyczyny takiego stanu rzeczy, możemy liczyć się z przykrymi tego konsekwencjami w przyszłości, m.in:

  • bólem mięśni,
  • sztywnieniem mięśni,
  • zapaleniem stawów,
  • zapaleniem pochewek ścięgnistych,
  • zwyrodnieniem stawów kręgosłupa.

Choroby stawów związane z pracą przy komputerze?

Zespół cieśni nadgarstka nosi znamiona choroby zawodowej, a nawet i choroby cywilizacyjnej. Często występuje u osób, które w pracy wykonują określone i często powtarzające się ruchy rękoma np.: krawcowe, kierowcy, tenisiści. Nienaturalne ułożenie dłoni podczas pisania na klawiaturze czy przy pracy z myszką komputerową, również powoduje ucisk nerwu pośrodkowego w kanale nadgarstka. Bóle dłoni oraz nadgarstka podczas ruchu, drętwienie czy mrowienie z czasem odczuwalne również w nocy, to zaburzenia funkcjonowania nerwu, które powinny nas zaniepokoić. Gdy zlekceważymy początkowe przykre dolegliwości, wkrótce może się okazać, że konieczna będzie interwencja chirurgiczna oraz długotrwała rehabilitacja.

Jak uniknąć bólu stawów?

Bardzo ważna jest ergonomia pracy naszego stanowiska. Dostępne na rynku klawiatury ergonomiczne oraz wypukłe podkładki pod nadgarstki i mysz, utrzymują dłonie w naturalnej pozycji podczas długich godzin pracy przy komputerze. Również zalecane ćwiczenia i przerwy w pracy, pomogą nam uniknąć bólu stawów. Możesz je wykonać nawet przy swoim biurku lub podczas oczekiwania na windę. Regularne ruchy rozciągające oraz rozluźniające uwolnią nasze ciało od napięć, oraz pozostawią je w dobrej kondycji. By zniwelować ryzyko występowania dolegliwości biurowych, należy pamiętać również o wygodnej pozycji przy pracy, dopasowanym biurku i właściwie wyregulowanym obrotowym krześle. Specjaliści do odpowiedniej profilaktyki zaliczają również dbałość o dobrą ogólną kondycję pracownika. Zdrowe odżywianie, unikanie używek i aktywność fizyczna, to niezbędne kroki by zapobiegać chorobom cywilizacyjnym.

 

Edyta Mencnarowska