Każde nowoczesne przedsiębiorstwo potrzebuje skutecznego menedżera. Jego podstawowym zadaniem jest nie tylko dbanie o pozytywny wizerunek firmy, ale także zarządzanie zespołem pracowników. Zastanówmy się, jakie cechy powinien mieć dobry menedżer?
1. Wysokie kompetencje
Każdy menedżer powinien cechować się wysokimi kompetencjami. Oznacza to, że winien on być wszechstronnie wykształcony oraz doskonale znać swoich podwładnych. Dzięki temu może on nieodpowiednio dobierać zadania do możliwości każdego z pracowników.
2. Asertywność
Asertywność, czyli zdolność do mówienia „nie”, to bardzo pożądana cecha u menedżera. Dzięki niej może on pokazać, że dba o dobro przedsiębiorstwo, którym zarządza. Jednakże musi on uważać, by nie odmawiać wszystkiego pracownikom, bowiem wówczas mógłby stracić ich sympatię, co z kolei przełożyłoby się na relacje w firmie.
3. Współczucie
Zdolność do wczuwania się w sytuację innych osób pozwala na lepsze ich zrozumienie. Niekiedy zdarza się, że pracownik musi wyjść wcześniej z pracy z powodów rodzinnych, a następnie chciałby nadrobić zaległości w pracy wynikłe z tego powodu.
4. Zdolności przywódcze
Zdolności przywódcze są niezbędne do kierowania zespołem. Menedżer, który posiada odpowiednią charyzmę, potrafi skutecznie zmotywować do pracy swoich pracowników. To ważna cecha także w kontaktach z kontrahentami firmy. Mogą oni zobaczyć, że dane przedsiębiorstwo jest zarządzane w sposób niezwykle skuteczny i profesjonalny.
5. Zdyscyplinowanie
Samodyscyplina to podstawa osiągania sukcesów. Systematyczność, nie odkładanie niczego na później, to wszystko naprawdę ważne elementy w pracy menedżera. Co ważne, poprzez zdyscyplinowanie daje on doskonały przykład wszystkim, z którymi współpracuje.
6. Opanowanie
Osoba pracująca na wysokim stanowisku powinna umieć radzić sobie z emocjami. Nierzadko bowiem dochodzi do różnego rodzaju konfliktów, które należy rozwiązywać jak najszybciej. Dobry menedżer powinien potrafić trzymać swoje nerwy na wodzy w każdej sytuacji.
7. Umiejętność planowania
Każdy menedżer odpowiada za zarządzanie firmą. Do jego zadań należy więc odpowiednie planowanie działań przedsiębiorstwa. Wymaga ono nie tylko doskonałej znajomości, ale również poczucia realizmu.
8. Zdolność motywowania siebie i innych
Wszyscy potrzebują motywacji, nie tylko pracownicy, ale także i sam menedżer. Dobrze jest więc, by potrafił on znaleźć nowe wyzwania dla siebie i całego zespołu. Jest to szczególnie ważne po odniesieniu znaczącego sukcesu, kiedy może pojawić się wypalenie.
9. Dbanie o kondycję fizyczną
Już starożytnie wiedzieli, że w zdrowym ciele, zdrowy duch. Nie inaczej jest z menedżerem. Dbałość o kondycję fizyczną oraz zdrowe odżywianie pozwala na zachowanie wysokiej sprawności psychofizycznej.
10. Poczucie humoru
Nic nie rozładowuje stresującej sytuacji jak dobry żart. Poczucie humoru nie jest może bezpośrednio związane z obowiązkami menedżera, niemniej jednak jest ono niezwykle przydatne na co dzień. Dobrze jest bowiem obróć w żart ewentualne nieporozumienie zamiast eskalować konflikt.
Współczesne przedsiębiorstwa, aby utrzymać się na rynku, muszą być zarządzane w sposób niezwykle skuteczny. Stąd też zadania menedżera i ich prawidłowa realizacja są bardzo ważne dla działalności każdej firmy. Dlatego też zarząd przedsiębiorstwa powinien znać swoje potrzeby, aby dokonać wyboru odpowiedniej osoby na stanowisko menedżera.
Paweł Stasiuk
Używamy cookies