Dzisiaj zadaniem opakowań jest nie tylko ochrona produktu przed uszkodzeniem. Stały się sposobem na reklamę i mają wpływ na to, czy będziemy dla klientów rozpoznawalni wśród tysiąca innych firm oferujących podobne towary.

Atrakcyjny design pomaga wywołać u klienta odpowiednie odczucia oraz oczekiwania. Sugeruje mu na wielu płaszczyznach cechy produktu, jakość, cenę, a nawet wartości, jakie wyznaje dana marka.

Projektowanie opakowań

Odpowiedni wygląd opakowania ma za zadanie sprawić, by klient zapragnął posiadać nasz produkt. Nie jest to łatwe do osiągnięcia, dlatego wiele firm zatrudnia specjalistów z tej dziedziny. Pokazuje to, jak dużą wartość przypisuje się samemu opakowaniu. Skoro wiedzą to fachowcy, warto, byś wykorzystał tę wiedzę także w swoim biznesie.

Jaki karton wybrać?

Na początek warto przyjrzeć się najbardziej podstawowej rzeczy, czyli gabaryty i kształt naszego towaru. Od niego będzie zależał wybór kartonika. W innym wyślemy do sklepów ciężkie butelki, a w jeszcze innym sprzedamy biżuterię lub telefon.

U producentów opakowań kartonowych znajdziemy pudła składające się na wiele różnych sposobów, jak na przykład pudełka teleskopowe czy kartony klapowe. Warto prześledzić ich ofertę i wybrać karton spełniający zarówno kryteria bezpieczeństwa, jak i odpowiednią prezentację.

Nie bez znaczenia jest też wielkość opakowania, czasami dobrze jest wybrać karton nieco większy – jeśli produkt wymaga dodatkowych zabezpieczeń podczas przesyłki, potrzebujemy miejsca na włożenie styropianu, folii bąbelkowej lub wypełniaczy z powietrzem, które ochronią towar.

Nadruk na opakowaniu

Dobraliśmy opakowanie ze względu na kształt i wymiary. Drugim, ale bardzo ważnym elementem jest zadbanie o jego wygląd. Możemy oczywiście zostawić karton takim, jakim jest – opatrzyć go jedynie niezbędnymi, wymaganymi przez prawo informacjami, ale warto mimo to dodać wyróżniający się element – gustowne logo i nazwę naszej firmy czy efektowne wiązanie ozdobnym sznurkiem. Surowa tektura sprawdzi się zwłaszcza w przypadku firm, które pragną pokazać się jako dbające o ekologię lub celujące w stylistykę retro lub vintage.

Możemy też zdecydować się na pełen druk, a wybór techniki uzależniony jest od naszych funduszy, efektu, który chcemy uzyskać oraz powierzchni, na jakiej będzie drukować.

I tak, w przypadku opakowań, do wyboru mamy:

  • Kaszerowanie – wykorzystuje druk offsetowy. W tej technice nadruk zostaje naniesiony na aluminiową matrycę, a następnie odbijany na arkuszu papieru za pomocą gumowego bębna. Ta metoda pozwala na stworzeniu dużych nakładów odbitek w wyśmienitej jakości. Kaszerowanie wykorzystuje ją do druku na folii, która następnie jest przyklejana na karton.
  • Druk fleksograficzny – wykorzystuje elastyczne formy z polimeru, które są w stanie drukować na nierównych, nietypowych powierzchniach. Liczba kolorów możliwych do wydrukowania zwykle jest ograniczona do około 7.
  • Druk cyfrowy – wykorzystuje gamę kolorów CMYK. W porównaniu z drukiem offsetowym ma pewne ograniczenia. Przede wszystkim, dzisiejsze maszyny cyfrowe mogą drukować jedynie na arkuszach nie przekraczających formatu B3 (50 x 35 cm), ponadto jakość druku jest nieco gorsza. Ten rodzaj druku ma jednak niezaprzeczalne zalety, które wpłynęły na jego popularność: bardzo niskie koszty oraz szybkość druku.

Dodatkowo, możemy sobie pozwolić na uszlachetnienie wydruku złoceniami, matową powłoką lub położonym w wybranych miejscach lakierem, które sprawią, że opakowanie będzie wyglądać bardzo wyjątkowo. Daje nam to całkowicie nieograniczone możliwości stworzenia marki, która w świadomości klientów zapisze się jako przyjemne doświadczenie i zachęci ich do ponownych zakupów w przyszłości.